Kırgız Halk Kültüründe Kutsal Bir İçecek Olarak Kımız
Özet Görüntüleme: 66 / PDF İndirme: 26
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14549153Anahtar Kelimeler:
Beslenme kültürü, halk kültürü, Kımız, Kırgız Türkleri, KutsallıkÖzet
Toplumların tükettikleri yiyecek ve içecekler; yaşadıkları coğrafya, geleneksel yaşam biçimleri ve kültürel ritüellerle şekillenir. Bu ögeler, aynı zamanda dinî inanışlar tarafından da etkilenir ve bu inanışlar, yiyecek ve içeceklerin kültürel bir kimlik kazanmasında önemli bir etken olur. Türk boylarının zengin söz varlığında sıkça yer bulan ve Türklere özgü millî ve tarihî bir içecek olarak kabul edilen kımız, eski Türk inanışları, göçebe yaşam tarzı ve hayvancılığın etkisiyle sosyal ve toplumsal yaşamda özel bir konuma sahip olmuştur. Şamanist inanışlarda, tanrılara kansız kurban olarak sunulan yiyecek ve içecekler, kutsal bir anlam taşır ve “saçı” olarak adlandırılır. Bu anlayış, Türk kültüründe yiyecek ve içeceklere ritüelistik ve kutsal bir boyut kazandırmıştır. Fermente bir süt ürünü olan kımız, sadece besleyici bir içecek değil, aynı zamanda dinî ve sosyal ritüellerin ayrılmaz bir parçası olarak ön plana çıkmıştır. Bu çalışmada, kımızın Kırgız halk kültüründeki yerini çok boyutlu bir bakış açısıyla ele alıyoruz. Kımız, Kırgız sofralarının vazgeçilmezi, ritüellerde kutsal bir içecek, halk inanışları ve uygulamalarında kültürel bir öge, Kırgız Türkçesinde derin bir söz varlığı, halk hekimliğinde tedavi edici bir yöntem ve Türk mitolojisi ile epik algısında anlam yüklü bir sembol olarak incelenmiştir. Çalışma, özellikle Kırgız halkı arasında gözlemlenen ritüeller ve günlük pratikler aracılığıyla, kımızın toplumsal ve kültürel değerlerini detaylı bir şekilde ortaya koymaktadır. Kımızın, tarihsel süreç içindeki evrimi ve bu evrimin Kırgız toplumundaki yansımaları üzerine de özel bir vurgu yapılmıştır.
Referanslar
Acar, H. V. (2022). Orta Asya Türk tıbbının Anadolu’ya bıraktığı miras. Anadolu Tıbbı Dergisi, 1(1), 1-13.
Akmataliyev, A., Kırbaşev, K., Ömür Bay Uulu, M. ve Şarşenaliyev, Ö. (2003). Kaada-Salttar Ak Batalar, El Adabiyatı Seriyasının 29-Tomu. Kırgız Respublikasının Uluttuk İlimder Akademiyası.
Anetshofer, H. (2023). The Turkic word qımız “fermented mare’s milk”: Early historical textual evidence and origin. Zemin: Literature Language and Cultural Studies, (6), 34-81.
Çeribaş, M. (2012). Kırgız Türklerinde manasçılık geleneği ve manasçılar. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
Dilek, İ. (2002). Altay destanları I. Türk Dil Kurumu Yayınları.
Doğru, M. (2013). Türk halk anlatmalarında süt (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi.
Eliade, M. (2016). Mitlerin özellikleri. (S. Rifat, Çev). Kuram Yayınları.
Erdal, M. (2009). What did the Old Turks call fermented mares’ milk? Z. Dingjing & A. Yakup (Eds.), In Studies in Turkic Philology (pp. 293-297). China Minzu University Press.
Gündoğdu, İ. (2024). Kırgızistan’daki sanatoryum ve kurtortlarda sunulan hizmetler ve tedaviler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(3), 1158-1169.
Güngör, H. ve Küçük, A. (1997). Milli bütünlüğümüzün kaynakları Asya’dan Anadolu’ya taşınanlar. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
Ibraimov, M. (2020). Kırgız atasözleri ve deyişler. Web: https://new.bizdin.kg/media/books/makaldar.pdf adresinden 24 Ekim 2024 tarihinde alınmıştır.
Irmak, Y. (2024). Türk kültüründe tören yemekleri ve işlevsel bir yaklaşım. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(46), 486-515.
Kabak, T. (2012). Şamanizmden Aleviliğe dini ritüellerde rakı ile kımızın işlev ve önemi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(16), 1-11.
Karaçil, M. Ş. ve Tek, N. A. (2013). Dünyada üretilen fermente ürünler: Tarihsel süreç ve sağlıkla ilişkileri. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 27(2), 163-174.
Kaya, D. ( 2015). Kırgız destanları. Salkım Söğüt Yayınları.
Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi (2024). Kırgızca-Türkçe sözlük. Web: http://sozduk.manas.edu.kg/index.php adresinden 15 Ekim 2024 tarihinde alınmıştır.
Kiyat, A. (2023). Kırgız mutfak kültüründe kış hazırlığı: Gıdalar, kaplar ve muhafaza mekânları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 26-39.
Koç, D. E. ve Dönmez, Ö. Ç. (2020). Türk mitolojisi ritüellerinde yer alan yiyecek ve içecekler. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3303-3318.
Lehçediz (2024). Tarih ve edebiyat metinleri bağlamlı dizin ve işlevsel sözlüğü. Web: https://lehcediz.com adresinden 15 Ekim 2024’te alınmıştır.
Moldokulova, D. (2016). Kırgızdardın Salttık Cürüm-Turum Madaniyatı XIX. Kılımdın Ayagı-XX. Kılımdın Başı. Kırgız Respublikasının Bilim Berüü Cana İlim Mnistiligi.
Orozobaev, M. (2012). Kırgız halk inancı ve halk hekimliği uygulamalarında yılan. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(15), 1-17.
Ögel, B. (2010). Türk mitolojisi (kaynakları ve açıklamları ile destanlar) (1. Cilt). Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Sagınbayeva, B. (2017). Kırgız düynö taanımında “Kımız” kontsepti. Nauka, Novie Tehnologiyi İnnovatsii Kırgızistana, (2), 198-201.
Uncu, E. (2011). Eski Mezopotamya ve Yunan dünyasında din ve tanrılar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi.
Usta, S. ve Yaman, M. (2018). Türk mitolojisinde ve inanışlarında yiyeceklerin yeri. Atlas International Refereed Journal on Social Sciences, 4(12), 1022-1028.
Üstün, Ç. (2009). Eski bir Türk içeceği: Kımız (Koumıss). TÜBAR, (26), 247-255.
Yeşildal, Ü. Y. (2015). Er Töştük Destanı (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Türkoloji ve Sosyo-Kültürel Araştırmalar Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.