“Tantûralı Kadın” ve “Fotoğrafta Ayrı Duran” Anlatılarında Göç Teması
Özet Görüntüleme: 52 / PDF İndirme: 49
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14548775Anahtar Kelimeler:
Edebiyat, Göç, Göçmen, Kültürel uyum, toplumsal etkiÖzet
Göç, siyasal, ekonomik ve toplumsal nedenlerle bireylerin yaşadıkları yerleri terk ederek başka bir yere, hatta bazen başka bir ülkeye gitmesidir. Zorunlu ya da gönüllü olarak yapılan bu göçler, bireyleri yalnızca ekonomik ya da siyasal anlamda değil, aynı zamanda ruhsal açıdan da derinden etkiler. Bu bağlamda edebiyat, mevcut sorunları doğrudan çözemese de yaşananları duyurmanın, yeni bakış açıları sunmanın ve hayatlarını yeniden inşa etmeye çalışan insanları anlamanın en etkili yollarından biri olmaya devam etmektedir. Radvâ Âşûr’un Tantûralı Kadın adlı eseri, göç temasını işleyen güçlü bir romandır ve olayları kronolojik bir sırayla aktarır. Otobiyografik özellikler taşıyan bu eser, Filistinli bir kadının yaşadığı zorlukları ve göçün bireysel etkilerini gözler önüne serer. Diğer taraftan, Cihan Aktaş’ın Fotoğrafta Ayrı Duran adlı hikâye kitabı, Suriyeli göçmenlerin yaşadıklarını, kamplarda karşılaştığı hikâyeler ve gözlemlerle işler. Kitapta yer alan on dört hikâye, göçmenlerin toplum içindeki varlıklarıyla yerleşik düzeni nasıl etkilediklerini ve aynı zamanda düzenin göçmenlere bakışını inceler. Bu çalışmada, Tantûralı Kadın ile Fotoğrafta Ayrı Duran anlatılarında göç temasının ele alınışı, benzer ve farklı yönleriyle karşılaştırılmaktadır. Filistinli göçmenlerin hikâyelerini anlatan Tantûralı Kadın ile Suriyeli göçmenlere odaklanan Fotoğrafta Ayrı Duran anlatıları göçmenlerin yaşadıkları travmalar, nostalji, aidiyet duygusu ve kültürel uyum süreçlerini detaylı bir şekilde ele almaktadır.
Referanslar
Akhtar, S. (2021). Göç ve kimlik: Kargaşa, sağaltım ve dönüşüm (S. Ayhan, Çev.). Sfenks Kitap.
Aktaş, C. (2017). Fotoğrafta ayrı duran. İz Yayıncılık.
Assman, J. (2015). Kültürel bellek (A. Tekin, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
Âşûr, R. (2019). Tantûralı kadın (N. Z. Kalkancı, Çev.). Ketebe Yayınları.
Bachelard, G. (2020). Mekânın poetikası (A. Tümertekin, Çev.). İthaki Yayınları.
Bachelard, G. (2022). Su ve düşler (Z. Bengü, Çev.). Ketebe Yayınları.
Barash, J. A. (2007). Belleğin kaynakları. Cogito: Bellek: Öncesiz, Sonrasız, (50), 11-22.
Bauman, Z. (2018). Parçalanmış hayat: Postmodern ahlak denemeleri (İ. Türkmen, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
Bauman, Z. (2021). Kapımızdaki yabancılar (E. Barca, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
Bilgin, N. (2013). Tarih ve kolektif bellek. Bağlam Yayıncılık.
Boym, S. (2021). Nostaljinin geleceği (F. B. Aydar, Çev.). Metis Yayınları.
Butler, J. (2018). Kırılgan hayat: yasın ve şiddetin gücü (B. Ertür, Çev.). Metis Yayınları.
Cassin, B. (2020). Nostalji: insan ne zaman evindedir? (S. Kıvrak, Çev.). Kolektif Kitap.
Chambers, L. (2014). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen ve M. Beşikçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
Feire, P. (2022). Ezilenlerin pedagojisi (D. Hattatoğlu ve E. Özbek, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
Ferenczi, S. (2020). Psikolojik travma (H. Portakal, Çev.). Cem Yayınevi.
Freud, S. (2021). Yas ve melankoli (L. Uslu, Çev.). Cem Yayınevi.
Fromm, E. (2018). İnsandaki yıkıcılığın kökenleri (Ş. Alpagut, Çev.). Say Yayınları.
Goody, J. (2010). Çiçeklerin kültürü: Doğu ve batı toplumlarında çiçek kullanımı ve çiçek sembolizmi (M. Beşikçi, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
Gürbilek, N. (2021). Sessizin payı. Metis Yayınları.
Herman, J. (2016). Travma ve iyileşme (T. Tosun, Çev.). Literatür Yayıncılık.
Hoffer, E. (2022). Değişim sancısı (B. Karakurt, Çev.). Dergâh Yayınları.
Kearney, R. (2022). Yabancılar, tanrılar, canavarlar: Ötekiliği yorumlamak (B. Özkul, Çev.). Metis Yayınları.
Lukacs, G. (2016). Tarihsel roman (İ. Doğan, Çev.). Epos Yayınları.
Nietzsche, F. (1978). Nachgelassene Fragments 1872-1874. Werke.
Nora, P. (2022). Hafıza mekânları (M. E. Özcan, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
Ok Şehitoğlu, B. (2022). Göç-hafıza-mekân: Fenomenolojik bir araştırma. Sakarya Üniversitesi Yayınları.
Özmen, E. (2020). Vazgeçemediklerinin toplamıdır insan. İletişim Yayınları.
Öztürk, A. (2007). Bir haklı savaş tartışması: şiddet meşru olabilir mi? Doğu Batı Dergisi, (43), 115-128.
Polat, N. (2007). Bellek ve yabancı için sorumluluk: Etik “iyi yaşam” fikri için kısa bir giriş. Cogito: Bellek: Öncesiz, Sonrasız, (50), 77-86.
Said, E. W. (2014). Yertsiz yurtsuz: Anılar (A. Ülçer, Çev.). Metis Yayınları.
Salecl, R. (2022). Kaygı üzerine (B. E. Aksoy, Çev.). Metis Yayınları.
Sarlo, B. (2022). Geçmiş zaman: Bellek kültürü ve özneye dönüş üzerine bir tartışma (P. B. Charum ve D. Ekinci, Çev.). Metis Yayınları.
Selimbeyoğlu, E. (2022). Göç sürecine travma perspektifinden bir bakış. Toplumsal Politika Dergisi, 3(1), 1-11.
Sontag, S. (2004). Başkalarının acısına bakmak (O. Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
Tepe, H. (2009). Şiddetsiz bir dünya olanaklı mıdır: Şiddetin antropolojik ve etik temelleri. Felsefelogos: Şiddet, (37), 29-46.
Touraine, A. (2022). Eşitliklerimiz ve farklılıklarımızla birlikte yaşayabilecek miyiz? (O. Kunal, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
Tümer, G. (2021). Hıristiyanlıkta ve İslâm’da Hz. Meryem. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu.
Yıldız, A. D. (2022). Günümüz Türk hikâyesinde mülteci konusu ve Cihan Aktaş’ın Fotoğrafta Ayrı Duran hikâye kitabında mülteciler. Mavi Atlas, 10(2), 488-500.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Türkoloji ve Sosyo-Kültürel Araştırmalar Dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.